Een hybride teammeeting: wat, waarom en hoe

We kennen allemaal een hybride auto. Dat is een auto die op beide motoren kan rijden. Dus of helemaal op de elektromotor, of helemaal op de verbrandingsmotor. Maar “hybride” heeft nog meer betekenissen. Zo is een muilezel een hybride dier, namelijk een kruising tussen een paard en een ezel. En sinds de corona crisis kennen we het hybride werken. Het deels of volledig online werken is sindsdien de normaalste zaak van de wereld geworden. Waarom zou je geen hybride teammeeting kunnen doen? Ontdek hier wat, waarom en hoe.

Bij een hybride teammeeting zijn er zowel medewerkers die de meeting fysiek bijwonen als medewerkers die de meeting online bijwonen. De technologie van vandaag geeft ons alle mogelijkheden: streaming, flatscreens, videocalls, chatrooms, breakrooms, …

Hoe pak je een hybride teammeeting aan?

  • Zoek de meest eenvoudige manier om je online medewerkers erbij te hebben. Niets zo vervelend als een slechtwerkend systeem, een flauwe netwerkverbinding, onscherpe geluidskwaliteit, …
  • Kies voor een regelmatige frequentie, bijvoorbeeld elke week of 2-wekelijks en houd je aan die afspraak.
  • Laat het duidelijk zijn wie online en wie fysiek aanwezig zal zijn.
  • Hou een goed evenwicht aan in participatie tussen de medewerkers live aanwezig en deze die via hun computer volgen. Met andere woorden: vergeet je online medewerkers niet!
  • Vraag aan iedereen een concrete voorbereiding en toets die voorbereiding tijdens de meeting ook af.
  • Laat je medewerkers aan het woord: wat ging er goed, waar liep je tegen aan, wat of wie heb je nodig?
  • Vergeet ook niet feedback te vragen over het bedrijf.
  • En … “applaus voor jezelf”. Een teammeeting die start met de afgelopen successen, start meteen met een positieve vibe.

Welke zijn de voordelen van een hybride teammeeting?

  • Waar je medewerkers ook aan het werk zijn, iedereen blijft betrokken.
  • Als zaakvoerder blijf jij met iedereen geconnecteerd.
  • Je detecteert wat je medewerkers nodig hebben om hun job goed uit te oefenen.
  • Je voelt sneller aan waar je eventueel moet bijsturen of waar de knelpunten in je team zitten.
  • Als bedrijf zet je een innovatief imago op. Je bent mee met de tijd en dat is goed voor je employer branding.

Gouden tips:

  • Wees niet te overmoedig. Start met een teammeeting om de 2 weken als je nu al weet dat je de wekelijkse meetings niet volhoudt.
  • Delegeer de praktische organisatie van de meetings. Uitsturen uitnodiging, opmaak link naar de videocall, reservatie vergaderzaal, … Dit zijn zaken die jij als zaakvoerder niet hoeft te doen.
  • Houd een open communicatie. Ook van jouw kant uit naar de medewerkers toe. Jezelf zijn en blijven is een mooie eigenschap in authentiek leiderschap.

Ben jij hier ook van overtuigd, maar weet je niet hoe hieraan te beginnen? Wij helpen je graag op weg. Contacteer ons.

Regelmatig tips ontvangen?

Blijf je graag op de hoogte van wat reilt en zeilt binnen de wereld van sociale wetgeving en personeelsbeleid? Vul dan onderstaand formulier in en je krijgt van ons regelmatig handig en onmiddellijk toepasbaar advies in je mailbox.

De grote wervings- en selectiepoll

De grote wervings- en selectie poll
Vul onze poll in en help ons om binnenkort het grote-arbeidsmarkt-mysterie te ontrafelen!

Wij gebruiken cookies om jouw surfervaring te verbeteren. Door te klikken op ‘cookies aanvaarden’ of verder te gaan op deze website, verklaar je je akkoord met al onze cookies. Meer info

Je kan parkeren op de site “Studiebureau Jonckheere”, parking KBC
BizPlus bevindt zich op de derde verdieping